Skip to content

Mål för 2020

Hej 1 januari och första dagen för året! Nog för att det här är en helt vanlig dag, men det känns alltid lite spännande att ha ett helt, nytt år framför sig. Vi hoppas att 2020 ska bli ett bra år!

Med nytt år så sätter vi också upp lite små mål inför året. Självklart är mål aldrig skrivna i sten, men uppnår vi några av dessa så blir vi glada! Vi har redan tagit upp några av dessa mål i vår årsresumé-video, men endel har ni inte hört om förut 🙂

Anna:
Fortsätta min träning i samma takt som jag gjort senare biten av 2019. Jag tränar fyra styrkepass i veckan. Mycket fokus på axlar, rygg, bål och baksida lår, men såklart också övriga muskelgrupper. Inför 2020 vill jag verkligen försöka få upp lite kondition också. Har ni tips på roliga konditionspass, kommentera!
Starta pay and jumps med Focus. Detta hoppas jag ska börja ske redan i början på året! Går allt toppen så kan det hända att vi avancerar till “riktig” tävling, men pay and jumps är första målet.
Starta dressyr igen på Focus. Det hade varit så roligt att komma ut på dressyr igen med min fina häst! Jag hoppas att vi kommer kunna rida ordentligt på bett igen så vi kan komma ut i år. Kanske i maj? Vi får se, men har ett litet sikte där i alla fall.
Starta MSV med Tage. Detta är verkligen inte skrivet i sten, men om det mentala lossnar lite så hade det varit så roligt att starta medelsvår på Tagis. Vi vill åtminstone ut och starta dressyr igen, det hade varit roligt!

Emma:
Komma i min fysiskt bästa form någonsin, utan att för den delens skull bli ätstörd. Detta är svårt för mig eftersom jag har en historia av ätstörningar bakom mig och är en allt- eller inget-människa. Nu de senaste månaderna har jag dock fått upp riktigt bra och hälsosamma mat- och träningsrutiner och börjar känna mig riktigt stark och fräsch i kroppen. Målet är att kunna hålla dessa rutiner hela året! Även om jag tycker konditionsträning är pisstråkigt kommer jag nog börja lägga in lite sådan träning också. Vill börja spela padel till exempel, så det kanske jag kan få Anna att haka på 😉
Ta hand om min mentala hälsa bättre. I våras fick jag diagnosen utmattningssyndrom (som jag inte har skrivit om tidigare utan velat bearbeta för mig själv) och har därför jobbat mycket under 2019 på att fokusera på mig själv och att kunna säga nej till andra. Målet för 2020 är att bli ännu mer egoistisk och fokusera på att må så bra jag kan, både fysiskt och psykiskt 🙂 Jag ska lägga tid på återhämtning och försöka få till ett hållbart liv. Återigen: Det är inte bra att vara en extrem prestationsmänniska, men jag försöker att chilla ner så gott jag kan och kombinera detta med mitt kanske inte så optimala jobb i och med min diagnos.
Dressyrtävlingar med Bella! Efter höstens dressyrtävling med Bella så är jag riktigt taggad på fler tävlingar med henne i år! Målen är att starta LC och LB under våren, för att sedan träna så vi är redo för LA till hösten.
Få ett bättre mindset i hoppningen och på tävling. Min största svaghet i ridningen är helt klart mitt psyke. Jag ska därför försöka jobba med det mentala för att hålla rätt fokus under både träningar och tävlingar i främst hoppning. Jag är för mycket av en perfektionist som blir irriterad och osäker så fort jag känner att jag tappar kontrollen. Mitt mål är att kunna vara extremt fokuserad och ha en bra plan (främst på tävling eftersom det är då som jag lätt tappar fokus), men samtidigt kunna gå utanför min comfort zone när det behövs och våga “bara köra”.
Jobba med min sits. Jag vill jobba med mina svagheter i sitsen i både hoppningen och dressyren, så jag känner att jag blir mer stabil. Målet är att känna mig starkare och mer balanserad redan till våren.

Tage i somras <3

Oj, det känns som om det finns så många mer mål att skriva om, men här fick ni se några mer eller mindre konkreta sådana i alla fall. Som vi skrev i inlägget om Bellas 2019 så har vi inga höjdmål med henne för det här året, utan det tar vi som det kommer i och med hennes kroppsliga historik 🙂

/ Anna och Emma

4 Kommentarer

  1. Mika den 1 jan 2020 16:08 kl 16:08

    Håller med om att konditionsträning är fruktansvärt tråkigt.
    Men roddmaskinen tycker jag är helt ok, brukar ställa in den på Fish game för att göra det roligare, det är ett lagom långt program där man samlar poäng i spelet. På vissa maskiner finns det crossbow som också är ett program, spel där man samlar poäng.

    Om det finns Skierg, skidstaknings maskin på ert gym så är den också lite roligare form av konditionsträning. Den ger mycket träning även för arm, bål och rygg även korta pass kan ge rejält med mjölksyra.

    Crosstrainer är ju ett helt okej konditionsträningsredskap, men inte alls lika roliga som roddmaskinen eller skierg.

    Battlerope, flera meter långt rep som dessutom är ganska tunga ger en del konditionsträning också upplever jag. De kan vara kul som omväxling till annan konditionsträning. Battlerope upplever jag som tekniskt svårast då de kräver mycket koordination.

    1
  2. charlotte den 1 jan 2020 16:31 kl 16:31

    Hade tänkt köpa en jacka från equestrian stockholm i färgen bordeaux och om jag inte minns fel så har någon av er den? hade jättegärna velat höra vilken storlek ni har och hur ni tycker att den är i storlek? motsvarar den en 38/40/42 ..? Hade varit så tacksam för svar! 🙂

    • Systrarna Elfstrand den 1 jan 2020 17:30 kl 17:30

      Jag har en äldre jacka från dem och den var jag tvungen att gå upp i storlek på, så den har jag XL på. Köpte sen en ny för ett tag sedan(som jag dock sålt) och den har jag storlek L på. Sålde den för tyckte inte den var lika bra i sin passform 🙂



  3. Elaine & skäcken Grizzly den 1 jan 2020 19:49 kl 19:49

    God fortsättning på ny året och lycka till med era mål! 🙂

    Jag har också precis suttit och diktat ihop några rader om mig och min fläckige springares mål för 2020. Vi hoppas på att göra comeback på både dressyr- och hoppbanorna i vår!

Kommentera





Scroll To Top