Vi fick en förfrågan om att skriva ett inlägg om hur det går till när du jobbar med sociala medier, och därför tänkte jag skriva ett inlägg om hur det är för oss just nu 🙂

Sen en tid tillbaka så jobbar vi tillsammans med Media House By RF där vi har en agent som heter Rebecka. Vi är otroligt tacksamma för detta då Rebecka sköter allt jobb som vi är dåliga på och tycker är jobbigt, så vi kan fokusera på det vi är bra på och som vi tycker är roligt. Det som Rebecka gör för oss är att hon håller kontakten med våra samarbetspartners och tar kontakt med potentiella samarbetspartners. Hon bestämmer tillsammans med företagen vad de ska betala för att få synas i våra kanaler, och vad de vill ha i utbyte från oss (video, Instagraminlägg osv). Ifall något företag hör av sig direkt till oss så hänvisar vi dem till Rebecka, eftersom hon är bättre på förhandling än vad vi är. Jag tycker det är så svårt att veta vad vi kan ta i betalt av företag för att få synas hos oss, och därför är det lättare att ha en utomstående person som sköter detta och som har en mer objektiv syn på vad som är rimligt (vi har tagit för lite betalt tidigare).

Det som vi jobbar med är helt enkelt att producera content på våra sociala medier. Det enda som vi tjänar pengar på UTAN att behöva samarbeta med något företag som vi fakturerar är våra Youtubevideos. Då tjänar vi även pengar på googleannonser eller annonser som Splay (vårat Youtubenätverk) lägger in. Ifall vi har en samarbetsvideo på Youtube så tjänar vi alltså pengar både direkt på videon (visningar/hur många gånger annonserna visats osv) och på att företaget får synas i videon så vi kan fakturera dem för det. Vi kan även fakturera företag för att till exempel stå i deras montrar på ridsportmässor och på så vis göra reklam för dem.

Det contentet som vi främst jobbar med är Youtube, Instagram och Podd. När vi inte har “halvledigt” som nu producerar vi två Youtubevideos och ett poddavsnitt i veckan, plus försöker uppdatera Instagram när vi har något roligt att uppdatera med. På Instagram kan företag välja att marknadsföra sig både i vårat flöde samt i vår story. När det kommer till exempelvis Instagram så är något som kallas för engagement rate viktigt när det kommer till att sälja in ditt varumärke. Vi har inte jättemånga följare på Instagram (knappt 25.000), men har ett extremt högt engagement rate och kan därför ta bättre betalt än de som inte har detta (men liknande följarantal som oss). Engagement rate innebär hur mycket dina följare interagerar på din sida, och hur ofta dina posts visas för följarna. Har du exempelvis 1 miljon följare, men ett engagement rate på 1% så visas ditt innehåll endast för en väldigt liten andel av dina följare eftersom de interagerar så dåligt på din sida och därför inte ser dina bilder/filmer. Se därför till att gilla/kommentera dina Instagramfavoriters inlägg, annars finns risken att Instagram slutar visa dem pga sin algoritm!

Vi har 14-15% engagement rate på Instagram, med ett genomsnitt på över 3700 likes och 56 kommentarer/post. Det är SJUKT bra eftersom det genomsnittliga engagement ratet för personer med vårat följarantal endast är drygt 2%! Denna statistik kan exempelvis Rebecka använda sig av när hon förhandlar med företag, och vill du räkna ut något specifikt kontos engagement rate kan du göra det HÄR. För företag som köper marknadsföring hos influencers är det alltså mycket mer prisvärt att marknadsföra sig hos en mindre influencer med stort engagement rate, än att betala mycket pengar för att få synas hos en stor influencer som ändå inte ger någon spridning pga det låga engagement ratet.

Vi har också viss kontakt med företagen vi jobbar med, och vi kan ta Star Stable som exempel. Rebecka är den som skriver kontrakt och förhandlar priser med Star Stable, men vi har mer kontakt när det gäller contentet som vi ska producera. Vi fick en brief av Star Stable där de beskrev hur de ville att vi skulle lägga upp filmerna, och när vi hade filmat/redigerat klart videorna så skickade vi de till dem för godkännande. Jag hörde också av mig till dem när jag hade frågor om spelet eller hur jag skulle redigera en specifik sak. Många företag vill godkänna det du publicerar innan, men inte alla.

När det kommer till både Youtube, podd och vissa fotograferingar så går vårat jobb i tre steg: 1. Planering, 2. Inspelning, 3. Redigering. Dessa steg tar olika lång tid beroende på vad det är som vi ska producera. Vissa grejer går snabbt att planera/spela in/redigera och andra tar betydligt längre tid. Vi brukar till exempel oftast skriva ett litet “manus” med stödord till varje poddinspelning så vi får med allt vi har tänkt prata om, och så gör vi research till diverse grejer som också tar tid. Alla dessa steg är roliga att jobba med, och nödvändiga för att få ett bra resultat i slutändan 🙂

Hoppas ni tyckte detta inlägg var intressant! Har ni några fler frågor är det bara att ställa dem så svarar jag i kommentarsfältet 🙂

/ Emma

1 Kommentar

  1. Daniela den 30 jul 2020 12:01 kl 12:01

    Vilket intressant inlägg att läsa 😊👌

Kommentera